Két év Bostonban (meg másfél)

Kiköltöztem két + másfél évre Bostonba dolgozni, gondoltam, megörökítem az élményeimet.

Ajánlott olvasmány!

Egy régi barát és volt kolléga, szintén külföldre költözött:
Egy kitántorgó naplója

Friss topikok

  • Boston2: @Béla Salamon: Köszönöm, hogy írtál. Én aztán végül négy év 9 hónapot voltam kinn, egy évig család... (2018.09.24. 22:17) Búcsúbeszéd
  • Boston2: @iota draconis: Az a Dzseff, igen. Nem hinném, hogy valaha is még találkozunk, de ha mégis, átadom... (2017.08.30. 14:58) Bekeményítettek
  • Boston2: @FutureFry: Nahát, nem is gondoltam, hogy még olvasni fogod... :) (2016.04.22. 21:51) A Saabadság ára
  • Boston2: @ribizlifozelek: Állás az van, nem is rossz, csak másfél óra az ingázás. Lesz róla poszt. (2015.11.20. 19:00) Légy pozitív!
  • Boston2: @kék madár: Miért is nem csodálkozom ezen? (2015.10.23. 18:44) Vissza Bostonba

Címkék

1956 (2) abszurd (1) adó (1) Air france (1) ajánló (1) akkumulátor (1) aksi (1) Alitalia (1) állat (11) amazon (3) Amerika (2) amerika (145) Apple (1) apple (13) árengedmény (1) artisjus (1) at&t (5) átutalás (1) autó (17) baleset (1) bank (8) barkács (6) bazmeg (1) benzinkút (1) beperel (1) bevásárlás (8) bicikli (22) biztonság (5) blog (1) bor (2) bőrönd (1) borzalom (1) bosszúság (3) Boston (1) boston (127) bunkó (1) bürokrata (1) buszsofőr (1) canon (1) CDG (1) Cervignano (1) CIB (2) Citizens (1) comcast (2) copyright (1) credit (6) család (1) csekk (1) cvs (1) delta (1) diner (1) diszkont (1) eBay (1) ebay (3) edigital (1) egér (3) egészségügy (2) életkép (2) élet külföldön (128) élmény (1) előítélet (1) előzmény (4) emlékezés (1) emlékmű (2) enterprise (1) érdekes (1) erdő (1) erősítő (1) étel (7) étterem (1) Európa (1) facebook (1) félrevezető (1) fender (1) flying blue (1) forradalom (1) fotó (3) foxconn (1) frankfurt (1) fura (1) fűtés (1) gallon (1) gasztro (16) Gibson (1) gibson (2) gitár (14) gondolatok (1) google (1) gps (2) Grado (1) gumi (2) gyógyszer (1) hálaadás (2) hangszer (12) hangya (1) hatóság (1) ház (1) haza (2) hekkelés (1) hideg (1) hitel (1) hivatal (4) (2) htc (2) hurrikán (3) húsvét (1) időjárás (4) információ (1) internet (4) iphone (4) irene (3) itthon (3) Java (1) javítás (2) jog (1) jogosítvány (1) kapitalizmus (1) karácsony (1) kaució (1) kenyérsütés (4) kerékpár (21) klm (2) kölcsönzés (1) költség (1) koncert (1) konyha (3) könyv (2) közlekedés (7) kudarc (1) küldetés (1) külföld (72) különbség (1) kütyü (1) lakás (3) lion (1) lúd (1) lufthansa (1) m&m's (1) Mac (1) macbook (4) macintosh (2) macska (1) madár (2) Magyarország (3) máv (1) MBTA (1) mcdonalds (2) mcgyver (3) merengés (14) michael daisey (1) minute clinincs (1) mission statement (1) mobil (6) mókus (5) munka (19) napló (117) new york (2) nyaralás (1) nyelv (2) ocsmány (1) olajcsere (1) Olaszország (1) online vásárlás (3) open house (1) óra (1) öröm (9) orvosi ellátás (1) OS X (1) os x (1) otthon (2) őz (1) pánik (1) papaya (1) paranoia (2) patika (1) paypal (2) Paypal (2) pénzügyek (1) pizza (1) posta (2) privacy (1) pulyka (2) relic (1) rendőrség (1) reptér (3) repülés (7) rettenet (1) rizs (1) Róma (1) Romney (1) ronda (1) ruha (4) saab (7) sandy (1) social security (1) spam (1) starbucks (1) steve jobs (1) strand (1) support (3) számvetés (1) szégyen (1) szemüveg (1) szerelés (1) szerszám (1) szerviz (1) szoftver (2) szolgálati közlemény (4) szőnyegtisztítás (1) sztori (1) technika (40) tél (1) telenor (1) természet (3) tojás (1) tojásfestés (1) tömegközlekedés (1) túlzás (1) túra (1) t mobile (1) ügyintézés (3) ünnep (1) UPS (3) ups (4) usa (131) usps (1) USPS (1) utazás (22) valvoline (1) van halen (1) városnézés (2) vásárlás (4) vélemény (13) Velence (1) verizon (8) video (7) virgin mobile (1) vizsga (1) vonat (4) youtube (1) zene (3) zipcar (2) Címkefelhő

Linkblog

Így nem lesz jogsim...

2011.04.11. 03:07 Boston2

Előkotortam a google segítségével a National Safety Commission weboldalát, ahol némi pénz (19.9 dollár) befizetésével a jogsihoz szükséges vizsgakérdésekből lehet tesztlapokat megoldani. Befizettem online bankkártyával és nekiestem.

Az eredmény katasztrófális. Már a harmadikat töltöm ki, az egyik úgy 60, a másik 50%-os lett.
Nem, nem azért, mert nem tudom a szabályokat alkalmazni. Hanem azért, mert nem tudom azt az 5 x 3 féle számot megjegyezni például, hogy az első, második, harmadik, negyedik, ötödik kihágás után mennyi időre függesztik fel a jogsit, mennyi a pénzbüntetést és mennyi az esetleges börtönbüntetés alsó-felső határa. Ilyen számszerű marhaságok tanulásában mindig is gyenge voltam.


Őszintén, mi közöm hozzá? Mennyivel fogok biztonságosabban vezetni, ha tudom, hogy a büntetés felső határa 2 és fél éve? Vagy ha tudom, hogy mivel jár egy 18 és 21 éves számára, ha visszautasítja a véralkohol tesztet és már volt OUI (operating under influence) kihágása? Vagy attól, hogy tudom, hány napon belül kell jelentkezni az idézésre, ha elkövettem valamit (miért, nem írják rá?)?

Semmivel, ezt nyugodtan mondhatom. Csak rohadtul felidegesít már megint, mert mégis muszáj.

A másik gond a szavak és kifejezések értelmezésével van. Például volt egy ilyen kérdés, hogy "egy robogót nem szabad 35 mérföldnél gyorsabban vezetni", igaz  vagy hamis?

Én azt mondtam, igaz. Tudtam, hogy a határ alacsonyabb, de hát épp ezért ennyivel nem szabad vezetni.. A tesztlap azt mondta, hogy hamis, mert a robogót nem szabad 25 mérföldnél gyorsabban vezetni. De bazmeg, ha 25-nél gyorsabban nem szabad, akkor 35-nél gyorsabban meg pláne nem szabad, nem? Tehát az állítás, hogy nem szabad annál többel vezetni, teljesen igaz. Az az állítás nem lenne igaz, hogy a robogóval a megengedett legnagyobb sebesség 35. Ez tényleg nem igaz, de nem ez volt az állítás, hanem az, hogy nem szabad 35-nél gyorsabban vezetni...

A logika szabályai szerint, ha a B nagyobb, mint A állítás igaz és a C nagyobb, mint B állítás is igaz, akkor az állítás, hogy C nagyobb, mint A is igaz. Ellenben, ha a C nagyobb, mint A állításra azt mondanám, hogy hamis, az ellentmondás lenne. Az ő kérdésfeltevésük és válaszértelmezésük ellenkezik a formális logikával...

Azt meg különösen szeretem, mikor a jogsi kategóriájáról kérdeznek valamit és a válaszok mondjuk ilyenek:

A: B
B: C
C: D
D: M

Ezt olyan könnyű elnézni, még ha az ember tudja is a választ, mert a választási opció jele ugyanúgy betűjel, ráadásul több esetben megegyezik a válasszal, csak más sorrendben...
Ez például tipikusan interface-tervezési szarvashiba.

A kérdések kb. 50%-a a büntetési tételekre, az autóvásárlási szabályokra, a biztosításra, a jogsi megszerzéséhez szükséges feltételekre vonatkozik. Már bocs, de miért kell ezeket fejből tudnom? Ennek mi köze a biztonságos vezetéshez és a közlekedés szabályokhoz? Miért nevezik ezt vezetési vizsgának, ha a fele büntető- és szabálysértési jogszabályok bemagolásából áll?
Ehhh... persze próbálom csinálni, de sokkal hatékonyabban tudok egy feladatot megoldani, ha látom mögötte a helyes vezérelvet és a világos és tiszta logikai láncot, hogy miért éppen így kell működnie. 
Ha nem tudom átlátni, csak fölösleges zaklatásnak érzem...

A bejegyzés trackback címe:

https://boston.blog.hu/api/trackback/id/tr572815971

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ribizlifozelek · http://ribizlifozelek.blogspot.com/ 2011.04.11. 03:43:20

Azert ilyenek a kerdesek, mert ezeket a teszteket 16 evesekre meretezik, akik a KRESZT az (altalanos)iskolaban tanuljak.

A fejukbe akarjak verni, hogy mi van akkor, ha menekulnek a rendor elol. Mennyit ihatnak (majd 21 felett), mielott autoba ulnek. Hogyan vehetnek autot es mit kell vele csinalniuk, hogyan kell autot levizsgaztatni, azaz mi kell ahhoz, hogy tisztesseges autobirtokos allampolgarok legyenek. Mindenutt latod a mondatot, driving is privilege, not a right.

Pont ezert keszulj fel arra, hogy a gyakorlati vizsgan is ugy erdemes viselkedni, mint egy 16 evesnek, akinek rossz a latotere: tekergesd majd a fejed jobbra, balra, amikor korulnezel. Akkor is ha jol latod fejforgatas nelkul is. A vizsgabiztost nem erdekli az X eves gyakorlat, az o agya arra van beallva, hogy 16 eves gyerek ul mellette, akinek mindent betu szerint kell csinalnia.

Boston2 · http://boston.blog.hu/ 2011.04.11. 04:42:55

@ribizlifozelek:
Oké. Ezt értem.

Tehát megint az van, hogy van egy rendszer, aminek a kereteiből jócskán kilógok, ahogy az Apple Storeban, vagy a többi helyen, ahol nem voltak hajlandók velem érdemben foglalkozni...
És tök mindegy, hogy van 27 éves vezetési gyakorlatom és jóval felelőségteljesebb vagyok, mint egy tini, de mégis ugyanazon a procedurán kell átmennem.
Ennek természetesen nincs értelme, de értem, hogy a kivételeket nem engednek a rendszerbe beépíteni, mert túl sok munkával járna.

Ahogy nyilván az eddigi problémáim egy részét is meg lehetett volna oldani valahogy, ha akad valaki, aki felvállalja az egyedi kezelését. De érthetően senki se akar más kedvéért többet dolgozni vagy az rutinszerűen megoldható dolgokon túli bonyodalmakat bevállalni, hát inkább lepasszolnak.

Úgy látom, egész éjszaka teszteket fogok megoldogatni. Van 1500 kérdés, lesz miből.

ribizlifozelek · http://ribizlifozelek.blogspot.com/ 2011.04.11. 05:13:05

De ha akarsz, Massachusettsben magyarul is vizsgazhatsz. Azert szerintem ez nem semmi.

(Szemely szerint nem ajanlom a magyar nyelvu tesztet, mert jobb, ha ezek a szavak, kifejezesek angolul rogzodnek, de akkor is, a lehetoseg adott.)

orlov 2011.04.11. 05:19:13

Fura, hogy ilyeneket kell tanulni. De azzal nem ertek egyet, hogy a 16 evesek tekergetik a nyakukat es azt figyelik. Azt figyelik te mennyire figyeled a kornyezeted. Es hidd el szerintem latjak, hogy regebb ota vezetsz abbol, hogy hogyan kezeled a jarmuvet. De valaki attol mert 27 eve vezet nem biztos, hogy jol vezet. (Nem tudom, hogy vezetsz ne ertsd felre). Mert lehet nem is hasznalja annyit a tukroket, nem nezi a holtteret, de eddig meg nem volt olyan szituacioban, ahol ennek a hianya kijott volna. Nekem meg Magyarorszagon is azt mondtak, hogy a vizsgan mindent jol kell csinalni. Aztan utana ugyis mindenki lazul egy kicsit. NEm a stopvonalnal allunk meg, hanem a kresztezodesben ahol mar kilatunk, stb (; De a vizsgan akkor is ugy kell csinalni, ahogy a nagykonyvben meg van irva.
Fel a fejjel!

orlov 2011.04.11. 05:20:27

@ribizlifozelek: Wow, azt meg NYban sem lattam. Legalabbis ahol en vizsgaztam :D

Boston2 · http://boston.blog.hu/ 2011.04.11. 05:44:42

@ribizlifozelek: Igen, tudom, hogy lehet magyarul, de más se ajánlotta, azt mondták, pocsék a fordítás.
@orlov: Az átlagnál defenzívebb vagyok. Például meglehetősen zavar, hogy itt mindenki gyorsabban hajt a megengedettnél, a VfW Parkwayen 35 a megengedett, alig látok olyat, aki 45 alatt menne.

orlov 2011.04.11. 06:17:49

@Boston2: Persze, mondom, nem ellened. De ha belegondolsz, teljesen elolrol kezded. Nincs kivetel. Lehet azert mert plusz penz, munka lenne ugy tervezni a rendszert, hogy ellenorizzek egy kulfoldi jogsihoz szukseges vizsga felteteleit. Azert nincs megoldva, hogy bemitathass egy masik orszagbeli jogsit, aztan vezethess. Ettol fuggetlenul nekem is az a velemenyem, hogy nem jo vezetok az amerikaiak. Azt meg majd megszokod, hogy a max sebesseg az a megengedett +10 (; Addig nem szolnak erte.

quimba 2011.04.11. 07:15:17

Nos,ez elég rázós.Meg kell tanulnod nem európai fejjel gondolkodni.
Meg fogod csinálni,előbb v. utóbb,de meg fogod csinálni.

legvarykyra 2011.04.11. 08:17:19

@quimba "előbb vagy utóbb"?

@Boston2
Ha:
1x megbuksz ~ Kapsz egy puszit az arcodra♥
2x megbuksz ~ Megölellek♥
3x megbuksz ~ Főzök neked rizst.:D♥
4x megbuksz ~ Elmegyek veled biciklizni*-*♥
5x megbuksz ~ Nálam aludhatsz:D♥
............
6x megbuksz ~ Randizok veled:$♥
7x megbuksz ~ Kimegyek hozzád Bostonba:D♥
8x megbuksz ~ Elmegyek veled autótnézni:$♥
9x megbuksz ~ Örökké szeretni foglak:$♥
10x megbuksz ~ Soha nem ülök melléd, amikor te vezetsz*-*♥

Körticsek · http://muranomanufaktura.blog.hu 2011.04.11. 08:47:09

Nálunk is figyeli a vizsgabiztos, hogy fordítod-e a fejed, mégpedig azért, mert a hátsó ülésről, vagy motoros vizsgánál az oktatóautóból nem látszik, hogy körülnéztél, vagy belenéztél a tükörbe, ha nem mozdítod meg a fejed. A motoros vizsga végére fájt a nyakam... Viszont autóban és motoron is hátranézek, mert a holttérbe tükörrel nem lehet belátni.

Boston2 · http://boston.blog.hu/ 2011.04.11. 13:36:51

@legvarykyra: Öööö... nem teljesen értem az összefüggéseket, de köszi :)

@Körticsek: a bringa jó lecke, ott gyakran kell hátranézni, egyébként szoktam sávváltáskor kocsival is.

ribizlifozelek · http://ribizlifozelek.blogspot.com/ 2011.04.11. 14:06:54

@Boston2: A bostoni soforok szerint az autovezetes egy full-contact sport. Ez a nagyvaros effekt lehet: atmesz az I-495-on, Boston kulso gyurujen es az emberek lenyugodnak. Az autopalyakon tovabbra is +10 mp/h, de a mellekutanokon a tobbsegbol kisangyal lesz.

Azt hiszem, ez otthon is igy van :)

Boston2 · http://boston.blog.hu/ 2011.04.11. 14:19:35

@ribizlifozelek: Nem tudom, nagyon benn még nem jártam sokat, amúgy mindehol nyugisabb a vezetés az otthoninál, ez viszont határozott benyomásom.

legvarykyra 2011.04.11. 16:30:17

@Boston2: Ha elmész vizsgázni, és esetleg nem sikerül csalódott leszel, és kész. Én erre az esetre ajánlottam fel "vigaszdíjakat", - olyan fb-s stílusban - hogy ne kelljen túlaggódnod a vizsgát, hisz, ha nem sikerül, akkor is kapsz valamit.

Nem értem, mi nem érthető a kommentjeimen, ezt így már vili, vagy még részletezzem?

Boston2 · http://boston.blog.hu/ 2011.04.11. 17:28:04

@legvarykyra: A dollár jeleket nem teljesen értem - ki fizet kinek? :D

Egyébként már látom, én ezt a vizsgát csak akkor tudom megcsinálni, ha bemagolom ezeket az ostoba büntetési szabályokat, mint egy verset, ugyanis semmi kövekezetes logika nincs bennük számomra, ami összefüggésében tudnék értelmezni.

Vagy még jobb, ha megzenésítem, úgy biztos emlékszem majd a szövegre.

Lesz majd egy "Operating under influence" blues, egy reagge " Criminal Motor vehicle offenses" címmel, egy funky mondjuk a "Suspension for a JOL driver", valami heavymetal "Operating to endanger - how long I will be in fucking jail?", egy smooth jazz arról, hogy "Non-motor vehicle related offenses for license nonrenewal"... kiadok egy komplett CD-t megzenésítve a helyi vizsgakönyvet, szerintem felkerülök a toplistákra vele! :D

Professzore · http://ekonyvolvaso.blog.hu 2011.04.11. 19:55:33

Figyelj Iván! Én pl. tudod (oké, a vizsgán tudtam), hogy egy 110 méternél hosszabb és 12 méternél szélesebb tolt kötelék mellé vett propulziós hajtóművét nem üzemeltető géphajó elé fogott segédhajtást adó géphajónak éjszaka milyen látható jelzéseket kell viselnie. A Blatonon, de még a Dunán sem nagyon látni ilyet, vezetni meg soha nem fogom.

Ezt írja elő a jogszabály. Slussz. Majd ha szenátor leszel (az lehetsz, elnök nem), indítványozhatod, hogy változtassanak a szabályozáson!

Jó tanulást!

Ja, és piros lámpánál elsőbbségadási kötelezettség mellett pár államban lehet kis ívben jobbra kanyarodni.

Boston2 · http://boston.blog.hu/ 2011.04.11. 20:24:20

@Professzore:
De itt nem arról van szó, amit a vezetés közben kell alkalmazni! AMit te mondtál, az legalább a vizi közlekedésre vonatkozik, még ha extrém ritka is.

Itt ami számomra buktató, az a büntetőjogszabályok felsorolása, aminek az égvilágon semmi köze nincs ahhoz, hogyan is vezetünk. Az már akkor jön, ha elkövettél valamit. Én eleve nem akarok elkövetni semmit, ha meg mégis elkövetem, az nem szándékos, tehát teljesen mindegy, hogy tudom-e, mennyi időre függesztik fel a jogsit vagy mekkora büntetést kell fizetnem, egyszerűen attól senki nem fog jobban vezetni, ha betéve tudja a BTK-t.

Hidd el, az első naptól kezdve autózom itt, sőt, már a decemberi utamon is, ahogy írtam, és már akkor utánanéztem a szabályoknak. A közlekedéssel nincs baj, minden nap vezetek, a KRESZ könyvet meg már régóta olvasgatom, tisztába vagyok a jelzésekkel, forgalmi dolgokkal.

Azt is értem, hogy muszáj megtanulnom azokat a marhaságokat, amit tök fölösleges lenne nekem tudnom, mert se rendőr, se jogász nem vagyok, amúgy meg 5 perc alatt előszedem a netről, ha kell.
De az, hogy muszáj, még nem jelenti azt, hogy van értelme, és ez az, ami zavar.

ronson 2011.04.12. 00:57:58

@Boston2:

Szia MuzX,

Bocs, hogy belevau, de szerintem rosszul állsz hozzá, ez Mo-n sincs másképp.

Én tavaly tettem le a nagymotoros jogsit.

Előzetesen felmértem, hogy mik a lehetőségeim és tudomásul kellett vennem,hogy az a legcélszerűbb, ha végig "seggelem" a tanfolyamot és nem próbálok "okos" lenni. (Motorozni akartam, ez volt a cél.)

A kressz tanfolyamon muris volt, mikor az előadó megkérdezte: "az ősz hajú úr mióta vezet", 23 éve, válaszoltam.

Ez itthon sem egy jutalom játék.

És amikor feltették a kedvenc kérdésemet (hangsúlyozom, nagy "A" kategóriás motor jogsiért mentem), traktorral megelőzhetem-e a kerékpárost a személygépkocsival előzni tilos jelzésű tábla hatálya alatt, ... na akkor én sem tudtam biztosan, hogy jó helyen járok-e?

Mondom mindezt bőven túl a 40-en, kb. 600e levezett km-rel a hátam mögött.

(És ha még azt is bevallanám, hogy az első vizsgán miért buktattak meg, a másodikon pedig - némi anyagi rásegítés hatására- ugyanazért nem, szerintem lenne itt nevetés.)

Szóval, ahogy olvasgatom a blogod, "érezd magad itthon" :))))

(Jártam náluk én is, szerintem fura egy világ.)

Boston2 · http://boston.blog.hu/ 2011.04.12. 05:01:33

@ronson:
Szia,
Szerintem kicsit félrérted. Nem az ellen ágálok, hogy megtanuljam a közlekedési szabályrendszert. Az nyilván szükséges és hasznos.

Azt nem értem, mi szükségem arra, hogy fejből betéve tudjam az összes közlekedési kihágás büntetési tételeit, beleértve azt is, hogy első, második, harmadik, negyedik, ötödik alkalommal mennyi időre függesztik fel a jogsit, mennyi a pénzbüntetés alsó és felső határa és mennyi az esetleges börtönbüntetés alsó és felső határa, hogy statisztikai adatokat tudjak arról, hány rendőrt támadtak meg 2007-ben forgalmi intézkedés közben, hány baleset történt az USA-ban és az államban, ebből mennyi volt a halálos, hány százalékban halálosak a közúti balesetek 40 mérföldes sebesség alatt, mekkora statisztika szerint az esély a súlyos/halálos sérülésre övvel vagy anélkül, hány százaléka a baleseteknek a gyalogosokkal történt, és így tovább...
Teljes mértékben irreleváns és haszontalan, mert ezeket a forgalomban, vezetés közben egyáltalána nem kell használni, és ha meg valamikor kell, ott a net, vagy egy könyv és megnézem. Ezek a hülye statisztikák nem mentenek életet, a büntetési tételek ismeretében sem vezetek másképp, mint ha nem tudom, mennyit sóznak rám, ha elkövetek valamit. Nincs "AHA" élménye ettől senkinek, ebben szinte biztos vagyok.
Mellesleg nem véletlen nyilván, hogy azt olvastam, az elmúlt évben a vizsgázók fele megbukott az első vizsgán.
Nehezen tanulható az anyag, a kérdések néha félreérthetők, mert nem tudni, egy állítás igaz vagy hamis voltának eldöntése megengedő vagy kizáró logika szerint történik.
Például ha az állítás, hogy lehet külföldi jogosítvánnyal vezetni MA-ban, igaz, vagy hamis? Ha úgy vesszük, igaz, mert lehet, de ha amúgy vesszük, hamis, mert csak egy bizonyos egyezményben részt vevő országok jogsijával és csak egy évig. Na, most melyik értelmezést választanád? A kizáró szerint hamis, a megengedő szerint igaz. És ráadásul az elvet nem is következetesen alkalmazzák...

legvarykyra 2011.04.12. 11:18:12

@ronson: Én kíváncsi lennék, miért buktál meg az első vizsgán! Hadd nevessek!
süti beállítások módosítása