Két év Bostonban (meg másfél)

Kiköltöztem két + másfél évre Bostonba dolgozni, gondoltam, megörökítem az élményeimet.

Ajánlott olvasmány!

Egy régi barát és volt kolléga, szintén külföldre költözött:
Egy kitántorgó naplója

Friss topikok

  • Boston2: @Béla Salamon: Köszönöm, hogy írtál. Én aztán végül négy év 9 hónapot voltam kinn, egy évig család... (2018.09.24. 22:17) Búcsúbeszéd
  • Boston2: @iota draconis: Az a Dzseff, igen. Nem hinném, hogy valaha is még találkozunk, de ha mégis, átadom... (2017.08.30. 14:58) Bekeményítettek
  • Boston2: @FutureFry: Nahát, nem is gondoltam, hogy még olvasni fogod... :) (2016.04.22. 21:51) A Saabadság ára
  • Boston2: @ribizlifozelek: Állás az van, nem is rossz, csak másfél óra az ingázás. Lesz róla poszt. (2015.11.20. 19:00) Légy pozitív!
  • Boston2: @kék madár: Miért is nem csodálkozom ezen? (2015.10.23. 18:44) Vissza Bostonba

Címkék

1956 (2) abszurd (1) adó (1) Air france (1) ajánló (1) akkumulátor (1) aksi (1) Alitalia (1) állat (11) amazon (3) amerika (145) Amerika (2) Apple (1) apple (13) árengedmény (1) artisjus (1) at&t (5) átutalás (1) autó (17) baleset (1) bank (8) barkács (6) bazmeg (1) benzinkút (1) beperel (1) bevásárlás (8) bicikli (22) biztonság (5) blog (1) bor (2) bőrönd (1) borzalom (1) bosszúság (3) Boston (1) boston (127) bunkó (1) bürokrata (1) buszsofőr (1) canon (1) CDG (1) Cervignano (1) CIB (2) Citizens (1) comcast (2) copyright (1) credit (6) család (1) csekk (1) cvs (1) delta (1) diner (1) diszkont (1) eBay (1) ebay (3) edigital (1) egér (3) egészségügy (2) életkép (2) élet külföldön (128) élmény (1) előítélet (1) előzmény (4) emlékezés (1) emlékmű (2) enterprise (1) érdekes (1) erdő (1) erősítő (1) étel (7) étterem (1) Európa (1) facebook (1) félrevezető (1) fender (1) flying blue (1) forradalom (1) fotó (3) foxconn (1) frankfurt (1) fura (1) fűtés (1) gallon (1) gasztro (16) Gibson (1) gibson (2) gitár (14) gondolatok (1) google (1) gps (2) Grado (1) gumi (2) gyógyszer (1) hálaadás (2) hangszer (12) hangya (1) hatóság (1) ház (1) haza (2) hekkelés (1) hideg (1) hitel (1) hivatal (4) (2) htc (2) hurrikán (3) húsvét (1) időjárás (4) információ (1) internet (4) iphone (4) irene (3) itthon (3) Java (1) javítás (2) jog (1) jogosítvány (1) kapitalizmus (1) karácsony (1) kaució (1) kenyérsütés (4) kerékpár (21) klm (2) kölcsönzés (1) költség (1) koncert (1) konyha (3) könyv (2) közlekedés (7) kudarc (1) küldetés (1) külföld (72) különbség (1) kütyü (1) lakás (3) lion (1) lúd (1) lufthansa (1) m&m's (1) Mac (1) macbook (4) macintosh (2) macska (1) madár (2) Magyarország (3) máv (1) MBTA (1) mcdonalds (2) mcgyver (3) merengés (14) michael daisey (1) minute clinincs (1) mission statement (1) mobil (6) mókus (5) munka (19) napló (117) new york (2) nyaralás (1) nyelv (2) ocsmány (1) olajcsere (1) Olaszország (1) online vásárlás (3) open house (1) óra (1) öröm (9) orvosi ellátás (1) OS X (1) os x (1) otthon (2) őz (1) pánik (1) papaya (1) paranoia (2) patika (1) paypal (2) Paypal (2) pénzügyek (1) pizza (1) posta (2) privacy (1) pulyka (2) relic (1) rendőrség (1) reptér (3) repülés (7) rettenet (1) rizs (1) Róma (1) Romney (1) ronda (1) ruha (4) saab (7) sandy (1) social security (1) spam (1) starbucks (1) steve jobs (1) strand (1) support (3) számvetés (1) szégyen (1) szemüveg (1) szerelés (1) szerszám (1) szerviz (1) szoftver (2) szolgálati közlemény (4) szőnyegtisztítás (1) sztori (1) technika (40) tél (1) telenor (1) természet (3) tojás (1) tojásfestés (1) tömegközlekedés (1) túlzás (1) túra (1) t mobile (1) ügyintézés (3) ünnep (1) ups (4) UPS (3) usa (131) usps (1) USPS (1) utazás (22) valvoline (1) van halen (1) városnézés (2) vásárlás (4) vélemény (13) Velence (1) verizon (8) video (7) virgin mobile (1) vizsga (1) vonat (4) youtube (1) zene (3) zipcar (2) Címkefelhő

Linkblog

Adóügyek

2012.03.01. 07:06 Boston2

Van néhány dolog az életben, amitől igyekszem távol tartani magam, amennyire csak lehet. Meglehetősen idegenkedem általában a pénzügyi dolgoktól, számomra sokkal kevésbé átlátható világ, mint a műszaki. Ott legalább a szabályok nagyjából következetesek és logikusak, de a pénzügyekben folyton változnak, ráadásul kiszámíthatatlanul.
Ilyen szempontból szerintem az egész világ el van cseszve, csak hogy pár apró példát említsek: miért jó az, hogy ha becsődöl egy amerikai nyugdíjalap, akkor nekem Magyarországon mondjuk nem lesz munkám és nő a törlesztőrészletem?


Vagy ha csak cégek szintjén nézzük: valahol, valakik bejelentenek valamit, amiről még azt se tudni, igaz-e, de a hatására jelentősen változhat cégek részvényeinek árfolyama. Miért? Ettől a cég még semmivel se ér többet vagy kevesebbet, nem csinált semmit, illetve nem lehet tudni, mit csinált. Hiszen ez csak így hír, nem egy termék, nem egy megalapozott, auditált üzleti jelentés...
Az ilyen virtuális pénzek mögött sokszor nincs is semmilyen igazi érték, csak valami megfoghatatlan, képzelt dolog, hiszen nem lehet legtöbbször valódi értékre váltani.
Amit én megcsinálok, annak valóban van értéke, ki lehet számolni az anyagköltségét, a befektetett munkát és a hozzáadott tudást (ez utóbbi persze már elég szubjektív), de a végeredmény mindenképpen egy valós, létező dolog, ellentétben a pénzvilág pusztán fogalmakban létező izéivel.

De hogy szavaim egymásba ne öltsem: az adózás nálam mindig egy ijesztő és átláthatatlan labirintusként jelent meg, ahová csak könyvelői szakképesítéssel felfegyverkezve szabad beóvakodni, és minden zsákutca végén vérszomjas, fogaikat csattogtató adóellenőrök lesnek, szörnyű végzéseket és bírságokat lóbálva, melyekkel az eltévedt adózók vérét csapolják le, miközben sátáni kacajok közepette többoldalas, érthetetlen, paragrafusokkal megtűzdelt, agyzsibbasztó bikkfanyelven fogalmazott hatósági szövegek kárörvendő mantrázásával fokozzák a kínjaikat. Ennek még szörnyűbb változata az, mikor évekkel később teszik ezt, miközben a szerencsétlen áldozat könnyelműen azt hiszi, kikeveredett a labirintusból és éli életét, pedig közben már épül köré az újabb útvesztő, amiről nem is tud.
A 90-es évek elején - mint annyi más magyar átlagember - magam is megtapasztaltam, milyen az, ha kényszervállalkozóként (minimálbér és a többi számlára) foglalkoztatnak, aztán a járatlanságom miatt évekkel később jön a százezres bírság, nem mintha csaltam volna, egyszerűen nem értettem, mit és hogyan kell könyvelni, bevallani, befizetni és valamit elrontottam, persze kivárták, míg jól felhalmozódott a kamat, aztán küldték a felszólítást. Akkor persze kapkodtam fűhöz-fához, mint Bernát a ménkűhöz, sikerült is találni egy ismerős könyvelőt, aki gyorsan lealkudta a befizetendőt, így legalább nem ment rá a gatyám is...
Többször nem mentem bele ilyenbe, a vállalkozói igazolványt visszaadtam, sose lássam.
Szerencsém is volt, az előző munkahelyemen már teljesen normálisan adták a fizetést és minden évben megcsinálták az adóbevallást nekem, csak alá kellett írnom. Nekem ez így volt a legjobb, bízhattam benne, hogy ezzel nem lesz gond.

Így aztán most itt az USA-ban főhetett a fejem, mert itt ez nem így van. A cég csak ad egy jövedelemigazolást, de a többit mindenkinek magának kell megoldani. Bonyolítja a dolgot, hogy van állami és szövetségi adó is, ráadásul nekem külföldi lévén még a státuszom se volt egészen világos saját magam számára, sőt, egy hobbijellegű tevékenységből némi mellékes, de mindenképpen adóköteles jövedelmem is származott - fele Európából, fel az USA-ból. Hab a tortán, hogy mivel tavaly februárban érkeztem ide, januárban még az előző magyar munkahelyemtől kaptam bért, de erről a kimutatást csak majd márciusban fogom megkapni, mert a magyar szabályozás szerint ez bőven belefér még a határidőbe.
Először Mary-t, a céges HR-est kerestem meg, tud-e segíteni. Nem nagyon tudott, azon túl, hogy a Turbotax nevű szoftvert ajánlotta.
Mivel angolul még az adózási fogalmakkal se voltam tisztában, a fenti bonyodalmak miatt ezt elvetettem.
Mary ekkor a céggel kapcsolatba álló ügyvédet ajánlotta, akinek írtunk is - válaszában azt kérdezte, van-e céges adótanácsadó. Ezután napokig szünet volt, hiszen erre én nem tudtam válaszolni, Mary meg nyilván elsiklott felette, végül óvatosan rákérdeztem, hogy erre nekem kéne válaszolni?
Mondta, hogy igen, folytassam én, mivel nincs adótanácsadónk.
Válaszoltam az ügyvédnek (ugyanaz az iroda, aki az ideutazásom papírmunkáját is intézte, profin), hogy nagyon hálás lennék a segítségért (sejtettem, hogy nem ingyen lesz, de mit lehet tudni...).
Ez volt múlt szerdán. Mivel hétfő reggelig semmi se történt, már kezdtem ideges lenni és nem akarván kifutni az időből, Nash vs. Keynes állandó jellegű tettestársam ajánlása alapján a H&R Block nevű adótanácsadó cégnél foglaltam egy időpontot.
Ez az USA legnagyobb ilyen cége, mindenfelé rengeteg irodával, tényleg itt volt a közelben, annál a parkolnál, ahol fél éve majdnem elütött egy vén trottli. :)
Az előzetes információk alapján 100-200 dolláros díjra számítottam.
Közben még hétfő délelőtt válaszolt az ügyvéd, hogy az asszisztense majd felhív időpont egyeztetésre és egy konzultáció 200 dollár.
Válaszoltam, hogy nagyon köszönöm, de mivel kicsit aggódtam, hogy elkések, már foglaltam egy tanácsadónál időpontot. Azt nem írtam, hogy mivel ők nem kimondottan ennek a szakértői, egy bizonytalan kimenetelű, telefonos konzultációért nem szeretnék 200-at kifizetni.
Délután időre oda is értem, persze előtte összeszedtem a papírokat, kinyomtattam a hobbitevékenység jövedelmének dokumentumait is.
Az iroda olyan volt, mint valami kisebb takarékszövetkezete mifelénk, recepcióspult váróval, paravánokkal elválasztott kis boxok. Mindjárt sorra is kerültem, elmondtam a középkorú, teljesen átlagos kinézetű kedvesen laza hölgynek, milyen bonyodalmaim vannak, kicsit vigyorgott, hogy lengyelnek már csinált, magyarnak még nem, és biztatott, hogy megoldjuk.
A programjuk kérdésein végigmentünk gyorsan, a céges jövedelemmel nem is volt gond, hanem amikor eléterítettem a hobbis papírokat, akkor azért elfelhősödött az arca. Nem is ment egyedül, hosszasan konzultáltak egy idősebb hölggyel, aki állítólag már negyven éve a szakmában van.
Ki kellett tölteni egy újabb űrlapot ennek a tevékenységnek, az eurós jövedelmeket átszámolni dollárra. Az egészhez képest ez csepp a tengerben, de nem mertem kihagyni.
A tavaly januári magyar jövedelmemet nem kell beleszámolni, azt mondták.
Végül 45 perc után kijött a végeredmény:  visszatérítésem lesz, nem sok, de több, mint amennyibe került a szolgáltatás, tehát mindenképpen pozitív a mérleg.
Hurrá!
Az egésznek 223 dollár volt a díja, kicsit több, mint amire számítottam, de ezért garanciát vállalnak, és elküldik az egészet elektronikusan, én megkapom a visszaigazolást e-mailben a hatóságtól, hogy befogadták-e. Végül is gyors és fájdalommentes volt, azt hiszem, így jártam a legjobban. Az autószerelést szívesen tanulgatom és az menni is fog, de az adózásba inkább nem keverednék bele, esélytelen, hogy megértsem.

Bill Bryson amerikai újságíró, aki húszas éveiben Angliába költözött, családot alapított és ott dolgozott sokáig, majd közel húsz év elteltével a kilencvenes években hazatért családostul Amerikába - és úgy érezte magát, mintha egy más országba érkezett volna, nem a szülőhazájába.
Élményeiről egy rendkívül élvezetes, humoros könyvet is írt I'm a stranger here myself címmel. (Ribizlifőzeléknek köszönet a könyvajánlóért, nagyon tetszett!)
Röpke idézet a fejezetből, ahol az amerikai adóbevallási nyomtatvány ironikusan karikírozott változatát taglalja:


A „Személyes költések” rovatban tételesen sorolja fel minden 1$-nál nagyobb készpénzes kiadását, csatolt igazolással.
Ha volt valamilyen fogorvosi kezelése és nem kíván élni a szövetségi olajkicsordulási engedmény visszatérítéssel, adja meg a cipőméretét és csatoljon egy mintacipőt a bevalláshoz (csak jobblábast).
Szorozza meg 1.5-el vagy 1.319-el (amelyik nagyobb), és ossza el a 3f sort a 3d sorral.
A 912g szakaszban adja meg a szövetségi jövedelemtámogatási juttatást a lucerna, árpa (kivéve a ciroktermesztést, hacsak nem otthoni használatra) és okra termesztésére AKÁR KAPOTT, AKÁR NEM. A fentiek elmulasztása 3 750 000 dollár bírsággal és méreginjekcióval történő kivégzéssel szankcionálható.
Amennyiben a gyerekei eltartottak, de nem élnek otthon, vagy otthon élnek, de nem eltartottak, vagy otthon élnek, de tulajdonképpen alig vannak ott ÉS ön nem igényel mentességet 12000 bruttóregisztertonnás tömegű tengerjáró hajó lízingeléséért (15000 bruttóregisztertonna, ha Guamon született), ki KELL töltenie és csatolnia egy Tengerjáró Hajó Mentességi Űrlapot. A fentiek elmulasztása 111 000 000 dolláros bírsággal és egy kis, semleges ország elleni nukleáris támadással szankcionálható.
A 924-926-os oldalakon a D táblázatban tüntesse fel minden olyan személyes ismerőse nevét, akik kommunisták vagy drogot fogyasztanak (használjon pótlapokat, amennyiben szükséges).
Amennyiben kamatjövedelme származott bármilyen takarékszámláról, kötvényekből, értékpapírokból, letéti jegyből vagy bármilyen befektetésből, de NEM ismeri a kalapméretét, töltse ki a 112d és 112f kiegészítő táblázatot...


Másnap meg is jött e-mailben, hogy mind a szövetségi, mind az állami adóhivatal elfogadta a visszatérítést.
És ha lúd, legyen kövér: megkaptam a befizetési csekket az autó illetékére is: 80 dollár. Természetesen a Massachusetts-i kormányzati honlapon a rendszám megadásával azonnal befizethető kártyával, 2 perc alatt végeztem is vele.
Adó letudva erre az évre!

Így a végén nem tudom megállni, hogy egy rossz szóviccet el ne süssek:
Milyen a hite a grafikai szoftverpiac meghatározó cégében dolgozó adószakértőnek?

Adobe-vallás 

A bejegyzés trackback címe:

https://boston.blog.hu/api/trackback/id/tr754253262

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ribizlifozelek · http://ribizlifozelek.blogspot.com/ 2012.03.01. 08:00:55

Gratula!

(Ha valami adóproblémád van, az adóhivatal online segít, vagy a helyi kirendeltsége is időpontfoglalás után.)

orlov 2012.03.01. 16:52:26

Ha kerdezel en is az H&R-t javasoltam volna, ott megcsinaljak eleg jol. Bar azt nem ertem, hogy a magyarorszagi keresetedet miert itt kellene bevallni. Az elgondolasom szerint az ottani adohatosagra tartozna, de ezek szerint lehet, hogy nem...

Boston2 · http://boston.blog.hu/ 2012.03.01. 17:14:19

@orlov: Nem kell, épp azt írtam, ez lett a vége.
"A tavaly januári magyar jövedelmemet nem kell beleszámolni, azt mondták."
Csak mert nem volt egyértelmű nekem, ugyanis a hobbiból származó jövedelmet beleszámolták, pedig annak az első negyedéves számlája is januárban keletkezett és az EU-ban...

Viszont innen majd kell arról igazolás, hogy itt leadóztam az itteni jövedelmemet.

orlov 2012.03.01. 17:16:00

@Boston2: Ja latom, nem voltam eleg figyelmes...

romesz 2012.03.11. 23:09:44

Gratulalok!

Jovore mar sajat magad is eltudod kesziteni az adobevallast a Turbotax-el. Csak keznel kell legyen a jelenlegi bevallas kinyomtatott verzioja.
Nagyon egyszeru az egesz, csak szepen pontrol pontra kovetni kell a mostanit.
süti beállítások módosítása