Egy apró hiba a logisztikai szabványok csapdájába tudja ejteni az embert könnyedén. A nagy cégek olyan szabályok szerint dolgoznak, melyek elsősorban arra szolgálnak, hogy a saját munkájukat minél inkább leegyszerűsítsék és nem arra, hogy az ügyfél dolgát tegyék könnyebbé. Néha a kettőnek van metszete, de ez nem szükségszerű. A lényeg az, hogy ha követik ezeket a szabályokat, akkor őket nagyobb baj nem érheti. Skatulyázás a végsőkig, minden ügy, minden tranzakció csak a szabványosítás Prokrusztész-ágyába erőltetve működhet.
Nemrég, miután többször is előfordult, hogy aksiról használva a Macbookot teljesen váratlanul - mivel még látszólag fele kapacitás fölött volt az aksi - minden figyelmeztetés nélkül kikapcsolt (ezzel időnként félórányi munkámat küldve a virtuális Nirvánába), ellenőriztem az aksi állapotát, és azt írta „service battery”. Három éves, nyilván végelgyengülésének utolsó fázisában van.
Gondoltam, veszek egy újat és kicserélem.
Nem nehéz elvileg, ez még az Unibody verzió előtti, az ember a hátára fekteti, megnyom két pöcköt és kiugrik az aksi, az újat meg beleteszi a helyére, ennyi.
Elvileg. A gyakorlatban ez úgy történt, hogy megnyomtam a két pöcköt és az égvilágon semmi nem változott. Az aksi stabilan és megátalkodottan ragaszkodott a helyéhez, „én innen már pedig ki nem moccanok” hallottam magamban a rosszindulatú, kárörömmel teli vihogását.
Az Apple gépek házát meglehetősen passzentosan készítik, úgy látszik, ez az aksi megdagadt vagy a gép ment össze. Mindenesetre hajszálvékony rés van csak az aksi és a számára kiképzett hely oldalfala közt. Szerencsére a finomabb vágásokhoz már régóta használok X-acto pengét (ez amolyan szikeszerű valami), az éppen belefért a résbe, azzal feszegettem óvatosan haladva a körvonal mentén. Sikerült is pár perces munkával kibányásznom, némi nyomot persze hagyott és a pengének is annyi, de ez utóbbi filléres fogyóeszköz, van egy tucat tartalék.
De már megint elkalandoztam... hosszas guglizás és amazonozás után végül mégiscsak az eredeti Apple aksi mellett döntöttem, bár az 5 csillagból mindössze kettőt kapott a felhasználói visszajelzések alapján, de gondoltam, ha valami gond lesz, egyszerűbb a garancia, mint a noname kínai utángyártottak esetén, amelyek amúgy ennek harmadába kerülnek.
Meg is rendeltem az online Apple store-ban. Hogy-hogy nem, elfelejtettem a szállítási címre ráírni a cég házszámát (a cég neve és az enyém természetesen rajta volt, az utca, város, irányítószám is), nem értem, hogy történt, alighanem eltérő lehetett a webform azoktól, amit eddig használtam. Még sose fordult elő ilyen, pedig azért mostanában rengeteget rendeltem online.
Természetesen ezt addig nem vettem észre, míg a mára jelzett UPS szállítást hiába várva meg nem néztem a „nyomkövetést”, amely azt írta, hogy „vissza a feladónak, a feladó kérésére”.
Mi van?
Apróbetű „hiányzó házszám”.
Hű... tényleg. Hogy a fenébe?
Sebaj, még nincs semmi veszve, felhívom a UPS-t. Ők is ugyanezt mondták.
- Oké, hát akkor most megadom a házszámot, jó? -
- Nem, ezt vissza kell küldeni. -
- De itt van 7 mérföldre az elosztóban... -
- De a feladó utasítása, hogy küldjük vissza. -
- El tudok menni érte. -
- Sajnálom, de a feladó igényelte... -
- De én vagyok a jogos tulajdonosa, az én nevemre érkezett és kifizettem. -
- Sajnálom, nem tudok segíteni, beszéljen a feladóval. -
Kellőképpen emelkedett vérnyomással felhívtam az Apple Store-t.
Még tovább fokozta a helyzetet, hogy egy férfihangon beszélő automata vette föl, ami nem értette, mit akarok, de jobb is, mert hamar kapcsolt egy emberhez.
Mondtam a hölgynek, mi a gondom.
- Sajnálom, de nem volt meg az házszám. -
- Igaz, valóban, de akkor most megadom. -
- Sajnos nem lehet, a szállítmányt vissza kell küldeni. -
- De miért? Itt van még 7 mérföldre az elosztóban, ma hozták volna ki... még simán kihozhatják holnap vagy hétfőn. -
- A rendszer ilyenkor visszaküldeti. -
- Akkor minek nem lehetett feladni a rendelést anélkül, hogy a telefonszámomat megadnám? Az lenne a logikus, ha ilyenkor akár e-mailben, akár telefonon jeleznék, hogy hiányos a címzés, nem? És pótolnám... -
- Ön töltötte ki a megrendelést? -
- Igen, én. Valóban én hagytam ki valahogy a házszámot, tudom, de most megadhatnám, illetve ha Önök tudják, hogy hiányzik a házszám, akkor miért nem értesítettek előbb, minthogy azonnal visszaveszik? Akkor mire kell a telefonszámom? -
- A telefonszám azonosításra kell. A rendszer nem foglalkozik azzal, hogy a cím korrekt-e. -
- Jó, akkor hogy juthatok a már kifizetett csomagomhoz, ami itt van 7 mérföldre tőlem? Szóljanak a UPS-nek, hogy nem kell visszaküldeni, hanem elmegyek érte. -
- Sajnos erre nincs mód, csak azt tudom csinálni, hogy ha visszaérkezik, akkor küldök egy másikat a korrekt címre, vagy visszavesszük és a pénzt megtérítjük. -
Ekkora már végleg ki voltam akadva ezen a számomra logikátlan rendszeren, azt mondtam, hogy rendben, adják vissza pénzt, veszek egy utángyártottat harmadáron inkább.
Meg is rendeletem az Amazonról.
Elismerve, hogy az alapvető hibát én követtem el, a következő kérdések merülnek fel bennem.
1. Ha igazán „foolproof” rendszert akarnak csinálni, miért nem ellenőrzik, hogy van-e házszám? Igen, az ilyen "hülyéknek", mint nekem, aki 1 évben egyszer valahogy kihagyja... felteszem, mással is előfordul.
2. Ha egyszer tudják az összes elérheőségemet, a terméket már kifizettem és megkapták a visszajelzést, hogy hiányos cím miatt nem tudják kiszállítani, akkor miért nem teszik „tartás”-ba a szállítónál és értesítenek engem, hogy eldöntsem, mi legyen? Ilyenkor a cucc már nem az övék, hanem az enyém. Miért ők döntik el, miért nem a jogos tulajdonos?
3. Ha mind a szállítónál, mind a feladónál jeleztem, hogy át tudom venni vagy meg tudom adni a helyes címet, miért nincs mód arra, hogy egyszerűen leállítsák a visszaküldést és beleírják, hogy „átveszi az elosztóban” esetleg „ismételt szállítás a helyes címre”?
4. Az UPS minden munkanap jön a céghez. Minden munkanap. Néha többször is. Pontosan tudják, hogy az utcában csak egy ilyen cég van. Sőt, egész Massachusettsben is. Ugyanabból az elosztóból szállítanak ide mindennap, ahol most azt mondják, nem tudjuk hová kell szállítani, akkor is tudják, hol vagyunk, ha nincs meg a szám, biztos vagyok benne, hogy mind a sofőrök, mind a diszpécser tudja, hiszen nap mint nap találkoznak a névvel és a címmel.
5. Az utca rövid. Négy ingatlan van benne, az egyik a cég, aminek a neve rajta volt a címzésen. Tényleg nem tudják megtalálni, ha amúgy is szállítanak ide?
6. Végül még valami utólag: miért csak a kiszállítás előtti pillanatban jöttek zavarba attól, hogy nincs házszám? Mikor felvették a szállítmányt, nem szólt a rendszer, hogy ácsi, valami hibádzik? Akkor csak az itteni diszpécserek dobhatták vissza. Vélhetőleg ugyanazok, akik naponta kétszer küldik ehhez a nevű céghez a kocsijaikat...
Valahogy ezek a dolgok szerintem bőven túl vannak a józan ésszel elfogadhatókon. A cégeknek nyilván még a pluszköltségek ellenére is megéri droidoskodni és nem foglalkozni a nyilvánvaló „common sense” dolgokkal, ha azok nem esnek a szabványok keretei közé. Mert hogy ezen mind a UPS, mind az Apple veszített valamennyit, az tuti, ahogy én is, hiszen az Apple-nek vissza kell adnia a pénzt, a termék visszavételét adminisztrálnia kell, stb., a UPS-nek vissza kell szállítania, pedig nem kellett volna, ha átvehetném, én meg idegeskedtem egy órát és még 4 napot kell várnom az aksira. Nekem a legrosszabb, mert a két óriáscégnek egy ilyen tétel nem oszt, nem szoroz. Működik az olajozott rendszer, nyilván erre is megvannak a kitalált szabályok. Csak azt hinné az ember, ha én megpróbálom helyrehozni, ők is megpróbálják majd a saját részüket hozzáadni. Tulajdonképpen alighanem 3-4 kattintással és pár karakter gépeléssel megoldható lett volna - ha nem lenne egyszerűbb droidként követni a begyakorlott rutint.
Még egyszer, nem akarom rájuk hárítani az egészért a felelősséget, az én figyelmetlenségem volt a probléma gyökere. Az bosszant nagyon, hogy a kis hiba után számos ponton lehetett volna némi jóindulattal korrigálni a dolgot, de láthatólag ezzel csak én próbálkoztam.
De legalább így elvileg olcsóbban megúszom - illetve nyugtával dicsérd a napot, mert az utángyártott aksik gyakran gyengébb minőségűek. Meglátjuk.