Ez a fogyasztói idiotizmus ünnepnapja, amikor az amerikai áruházak előtt órákkal nyitás előtt felajzott tömegek várakoznak, hogy aztán egymást letaposva rontsanak be, mikor nyílnak az ajtók, hogy még a többiek előtt elkapkodják a nagy árengedménnyel kirakott cuccokat.
Idén is volt balhé, egy kétgyerekes anyuka úgy gondolta, hogy azzal biztosíthatja legjobban a gyerekek örömét, ha a többi várakozót paprikasprével utasítja maga mögé, ezért már várakozás közben és később az áruházban is többször használta, megjegyzem, eleinte sikeresen, de persze elég hamar elkapták, mert a hülye kártyával fizetett és a kamerákon is látható volt.
Férfiasan be kell vallanom, én se tudtam teljesen kimaradni a vásárlási őrületből, de eszem ágában se volt kimozdulni és a tömeggel tolongani, ha egyszer online elintézhető a dolog.
Alapos átgondolás és kutatás után vettem egy Adobe Photoshop Lightroom 3 szoftvert, amit 30%-kal olcsóbban adtak és végre van még egy legális szoftverem.
Ezen túl még 15%-os engedménnyel vettem egy gitáreffekt tápegységet, mert már unom, hogy folyton elemeket cserélgessek, ráadásul ez olyan, amit az USA 110 Voltján meg a hazai 220-on is lehet használni, egy óccókici keverőpultot, hogy felvételnél jobban tudjak több jelet is használni (egy vonalból, egy erősítőről, stb.), meg egy gitártokot, mert sajnos nem mindegyik gitárhoz adtak.
A vásárlások során - amit szokás szerint az Amazonon bonyolítottam le, kivéve a Lightroom-ot, mert azt direktben az Adobe-tól - ismét betekintést nyerhettem, mennyire képtelenek felfogni a vásárlók, mire való a „product review”.
Ezek lennének az igazi visszajelzések, mennyire elégedettek a vásárlók a termékkel és ha mégsem, mi a gond vele. Ha részletesen és értelmesen töltik ki és korrektül értékelik a terméket, nagyon sokat segítenek vele a többieknek, akik ezután vásárolnának és szeretnék tudni, hogy a diadalmas reklámszövegekből és a termékről mindig felsőfokon szóló felhasználó kézikönyvekből mi az igaz.
Az emberek fele nagyjából képes is erre.
Aztán van egy jókora csoport, akik legfeljebb annyit írnak, jó vagy nem, de nem igazán részletezik.
És van kb. 10%, akik teljesen hülyék az egészhez, nem is azokról beszélek, akik nem olvassák el az útmutatót, hanem rögtön megpróbálják a saját ostoba fejük után menve használni, ami nyilván gyakran sikertelenséghez és hibákhoz vezet, majd ezen háborogva lehúzzák a terméket, holott saját magukat kéne inkább.
Azokat sose értem, akik elkezdik a szállítás hosszú ideje és a csomagolás miatt fikázni és legrosszabb minősítést adni neki, miközben valójában a termékkel nincs igazán bajuk. A másik meg az olyanfajta hülye, aki azzal jön, hogy ő inkább általában a konkurens terméket használja és ez nem tetszett neki. És ad ezért egy 1-es osztályzatot, félrevezetve ezzel másokat és lerontva az értékelést.
Tényleg ennyire nehéz felfogni, miről szól a review?
Működik a termék? Megbízhatóan működik? Teljesíti azt, amit a reklámban/specifikációban meghirdettek róla? A felhasználói kézikönyvben leírtak alapján lehet használni? Tartós használatban mennyire bírja? Milyen az anyagminősége és az egész minőségérzete? Van-e valami előre nem látható hátránya, hibája?
Nagyjából erről kéne szólnia, nem arról, hogy milyen volt a csomagolás és hogy valakinek jobban tetszik egy másik termék.