Két év Bostonban (meg másfél)

Kiköltöztem két + másfél évre Bostonba dolgozni, gondoltam, megörökítem az élményeimet.

Ajánlott olvasmány!

Egy régi barát és volt kolléga, szintén külföldre költözött:
Egy kitántorgó naplója

Friss topikok

  • Boston2: @Béla Salamon: Köszönöm, hogy írtál. Én aztán végül négy év 9 hónapot voltam kinn, egy évig család... (2018.09.24. 22:17) Búcsúbeszéd
  • Boston2: @iota draconis: Az a Dzseff, igen. Nem hinném, hogy valaha is még találkozunk, de ha mégis, átadom... (2017.08.30. 14:58) Bekeményítettek
  • Boston2: @FutureFry: Nahát, nem is gondoltam, hogy még olvasni fogod... :) (2016.04.22. 21:51) A Saabadság ára
  • Boston2: @ribizlifozelek: Állás az van, nem is rossz, csak másfél óra az ingázás. Lesz róla poszt. (2015.11.20. 19:00) Légy pozitív!
  • Boston2: @kék madár: Miért is nem csodálkozom ezen? (2015.10.23. 18:44) Vissza Bostonba

Címkék

1956 (2) abszurd (1) adó (1) Air france (1) ajánló (1) akkumulátor (1) aksi (1) Alitalia (1) állat (11) amazon (3) amerika (145) Amerika (2) Apple (1) apple (13) árengedmény (1) artisjus (1) at&t (5) átutalás (1) autó (17) baleset (1) bank (8) barkács (6) bazmeg (1) benzinkút (1) beperel (1) bevásárlás (8) bicikli (22) biztonság (5) blog (1) bor (2) bőrönd (1) borzalom (1) bosszúság (3) boston (127) Boston (1) bunkó (1) bürokrata (1) buszsofőr (1) canon (1) CDG (1) Cervignano (1) CIB (2) Citizens (1) comcast (2) copyright (1) credit (6) család (1) csekk (1) cvs (1) delta (1) diner (1) diszkont (1) ebay (3) eBay (1) edigital (1) egér (3) egészségügy (2) életkép (2) élet külföldön (128) élmény (1) előítélet (1) előzmény (4) emlékezés (1) emlékmű (2) enterprise (1) érdekes (1) erdő (1) erősítő (1) étel (7) étterem (1) Európa (1) facebook (1) félrevezető (1) fender (1) flying blue (1) forradalom (1) fotó (3) foxconn (1) frankfurt (1) fura (1) fűtés (1) gallon (1) gasztro (16) gibson (2) Gibson (1) gitár (14) gondolatok (1) google (1) gps (2) Grado (1) gumi (2) gyógyszer (1) hálaadás (2) hangszer (12) hangya (1) hatóság (1) ház (1) haza (2) hekkelés (1) hideg (1) hitel (1) hivatal (4) (2) htc (2) hurrikán (3) húsvét (1) időjárás (4) információ (1) internet (4) iphone (4) irene (3) itthon (3) Java (1) javítás (2) jog (1) jogosítvány (1) kapitalizmus (1) karácsony (1) kaució (1) kenyérsütés (4) kerékpár (21) klm (2) kölcsönzés (1) költség (1) koncert (1) konyha (3) könyv (2) közlekedés (7) kudarc (1) küldetés (1) külföld (72) különbség (1) kütyü (1) lakás (3) lion (1) lúd (1) lufthansa (1) m&m's (1) Mac (1) macbook (4) macintosh (2) macska (1) madár (2) Magyarország (3) máv (1) MBTA (1) mcdonalds (2) mcgyver (3) merengés (14) michael daisey (1) minute clinincs (1) mission statement (1) mobil (6) mókus (5) munka (19) napló (117) new york (2) nyaralás (1) nyelv (2) ocsmány (1) olajcsere (1) Olaszország (1) online vásárlás (3) open house (1) óra (1) öröm (9) orvosi ellátás (1) os x (1) OS X (1) otthon (2) őz (1) pánik (1) papaya (1) paranoia (2) patika (1) Paypal (2) paypal (2) pénzügyek (1) pizza (1) posta (2) privacy (1) pulyka (2) relic (1) rendőrség (1) reptér (3) repülés (7) rettenet (1) rizs (1) Róma (1) Romney (1) ronda (1) ruha (4) saab (7) sandy (1) social security (1) spam (1) starbucks (1) steve jobs (1) strand (1) support (3) számvetés (1) szégyen (1) szemüveg (1) szerelés (1) szerszám (1) szerviz (1) szoftver (2) szolgálati közlemény (4) szőnyegtisztítás (1) sztori (1) technika (40) tél (1) telenor (1) természet (3) tojás (1) tojásfestés (1) tömegközlekedés (1) túlzás (1) túra (1) t mobile (1) ügyintézés (3) ünnep (1) ups (4) UPS (3) usa (131) usps (1) USPS (1) utazás (22) valvoline (1) van halen (1) városnézés (2) vásárlás (4) vélemény (13) Velence (1) verizon (8) video (7) virgin mobile (1) vizsga (1) vonat (4) youtube (1) zene (3) zipcar (2) Címkefelhő

Linkblog

Na, ezt fújhatod...

2012.02.14. 04:48 Boston2

Ma ismét egy olyan dologgal szembesültem, ami tulajdonképpen apróság, mégis jól mutatja, mennyire másképp viszonyulnak itt ugyanahhoz a hétköznapi művelethez, mint nálunk.
A különbség jelentős, mind a lebonyolításban, mind a technikai megvalósításban és annak, aki nem ebben nőtt föl, elég bosszantó tud lenni.
Úgy kezdődött, hogy hazafelé indulva a parkolóban észrevettem, hogy az első kerekek enyhén laposak, nem vészes, de már szemmel láthatólag jobban „hurkásodnak", mint kéne, az pedig már veszélyes lehet, meg a fogyasztást is növeli.
Megkérdeztem Mike-ot, hogy megy itt a felfújás, azt mondta, minden benzinkútnál van kompresszor.
Nagyszerű, el is indultam, a Sears és társai hipermarketek mellett van is egy nagyobb, modern kút (mert a közelben amúgy inkább elavult, régi, kisebb kutak akadnak), gondoltam, ott biztos könnyen megoldom.Beálltam oldalt, ahol láttam a kompresszort, kiszálltam és bámultam, mint borjú az új kapura.
Amit láttam, az egy piros doboz volt egy gumicsővel és némi felirattal. Műszer - ahogy otthon szokott - se a dobozon, se a cső végén lévő töltőszelepen nem volt.
Ellenben a felirat azt mondta, hogy ha bedobok 4 db 25 centest, akkor 3 percig használhatom a cuccot.
Összevetve azzal, hogy mifelénk az ilyesmi teljesen ingyenes, sőt, ha a kutast szépen megkérjük, még el általában meg is csinálja (és akkor tényleg adunk neki egy százast, bár lehet, hogy már felment a tarifa kétszázra), elég fura, hogy 3 perces kompresszor működésért elkérnek egy dollárt. Talán túl olcsó a benzin és ezen próbálják behozni?
A doboz tetején másik felirat. Téli tipp: a töltőszelepet tegyem be néhány percre a kocsi belsejébe a fűtés közelébe, hogy ha eljegesedett, felengedjen. Na, még jó, hogy nem a keblemen kell melengetnem...
Hát legyen, ne mondják, hogy nem az utasítások szerint jártam el, beindítottam a motort és a padlóra irányítottam a légáramlást, beraktam a töltőszelepet.
Közben csodálkozva azon, hogy itt ezek szerint mindenki hord magánál keréknyomás-mérőt, elővettem az enyémet (mert én hordok).
Miközben felhúztam a szerelőkesztyűmet és nekiálltam lecsavarni a bal elsőn a szelepsapkát, haditervet készítettem.
Az összes szelepsapkát előre le kell csavarni és megtervezni az optimális mozgást a kocsi körül, morfondíroztam magamban. Tekintve, hogy fogalmam sincs, mennyi ideig tart felfújni ezzel és közben folyamatosan méricskélni is muszáj, igencsak iparkodnom kell, ha egy menetben be akarom fejezni. Ugyanis természetesen nem szoktam nyolcasával hordani magammal 25 centeseket, így csak egy körre volt pénzem.
Közben eszembe jutott, fogalmam sincs, mennyinek kell lenni pontosan a nyomásnak, úgy nagyjából sejtem, de azért jobb lenne tudni. Az eddigi Saabjaimon könnyen puskázhattam, a vezetőoldali ajtó élén volt egy kis ráragasztott címke alul, amin fel volt tüntetve egy táblázatba a különböző terhelésekhez és sebességekhez ajánlott nyomás.
Kinyitottam az ajtót és kerestem a címkét. Hiába.
Puff neki... de hát mire való az okostelefon, ha nem ilyen vészhelyzetre? Betapiztam, hogy „Saab 9-5 1999 tyre pressure" és hamarosan meg is lett az érték: 35 psi.
Rámértem a műszeremmel: 25 psi. Hmm, tényleg ideje felfújni.
A másik elsőben szintén ennyi. Legalább egyforma.
Visszamentem a dobozhoz, a kocsiból kihúztam a közben melegedő töltőszelepet és lecsévéltem a maradék tömlőt a helyéről, közben gondolatban végigjátszottam, milyen útvonalon fogok végig menni. Némi bemelegítés, kis helybenfutás, koncentrálás és bedobtam a négy érmét, majd viharsebesen megindultam a tömlővel, miközben a kompresszor felbúgott. Aztán egyszer csak megakadtam félúton.
A tömlő ugyanis csinos gordiuszi csomóvá tekeredett, ahogy húztam magam után. Sebaj, átemeltem a kocsi eleje fölött, úgy talán elér. Elért.
Rádugtam a szelepre, ekkor jött megint egy meglepetés: volt a töltőszelepen mérő, műszernek nem mondhatnám, mivel gyakorlatilag használhatatlan. Az eddig ilyet benzinkutas töltőn még sose láttam, úgynevezett pencil-type (amilyen az én saját kis mérőm is, azzal a jelentős különbséggel, hogy az használható), ez úgy működik, hogy mikor az ember rányomja a szelepre, a markolatnál lévő csőből egy kis rézrudacska lökődik ki úgy kb. 2 centire.

inflator.jpg

(A kép illusztráció.)

A rézrudacskán bevésett rovátkák vannak meg hangyányi számok. Ebből kéne leolvasni a guminyomást. Sötétben.

A művelet az én sok monitorozástól közeli olvasásra már egyre kevésbé alkalmas szememnek még nappali világosságban is lehetetlen feladatot jelentene, sötétben pedig kétszer annyira lehetetlen.
És ezért kérnek el egy dollárt.
Az én kis műszeremen is ilyen elvű, de jól olvasható, kontrasztos, fekete-fehér osztások és számok vannak rajta.
Miközben ez átfutott az agyamon, persze nyomtam bele a levegőt, aztán ellenőriztem, kevés. Nyomtam tovább, ellenőriztem, kevés... basszus, nagyon megy az idő. Végre, 35 psi!
Gyorsan vissza a másikhoz... nyomás, ellenőrzés, kevés. Nyomás, ellenőrzés, kevés... a kompresszor pedig elnémult, kész, lejárt a menet, tessék kiszállni... csak 33-ra sikerült felfújnom. És még csak kettőnél jártam.
Tehát itt elkérnek legalább két dollárt azért, hogy az ember a saját műszerével mérve a kőkorszaki és haszontalan itteni helyett felfújhassa a saját kerekeit.
Sajnos, én ezt nem értem. Mert lehet, hogy ezen jót kaszál a tulajdonos - egyszer. De ide még benzinért se jövök soha ezek után, az tuti. És holnap veszek egy kompresszort.

A bejegyzés trackback címe:

https://boston.blog.hu/api/trackback/id/tr484103433

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

FutureFry 2012.02.14. 05:24:54

Elég sokat vezetek "nyugatabbi" államokban, és ahol van levegő ott mindenhol ingyenes (szerencsére nem kellett gyakran használnom). Igaz, hogy nyomásmérőt én sem láttam sehol. Érdekes, hogy neked "pencil-type" nyomásmérőd van, én nem tudtam megbarátkozni vele (lehet azzal pontosan mérni?), végül vettem egy olcsó digitálisat.

Boston2 · http://boston.blog.hu/ 2012.02.14. 05:30:04

@FutureFry: A pencil-type-ot én is most használtam először, a Gorilla teleszkópos kerékkulcshoz adták ajándékba. :) Szerintem használható,
Van egy másik hagymányos mutatós műszerem is, azt a bringához szoktam használni.

a sötétség seregeinek vezénylő tábornoka 2012.02.14. 07:14:59

Valószínűleg ez ugyanolyan meggyökeresedett marhaság lehet, mint az angoloknál a két külön csap.

halen · http://eletertelme.blog.hu 2012.02.14. 07:34:00

Megvan már hogy melyik kompresszort veszed?

ribizlifozelek · http://ribizlifozelek.blogspot.com/ 2012.02.14. 07:52:11

Általában (Közép-Nyugat, Dél-Nyugat) a szervízben általában szokták a keréknyomást ellenőrizni, beállítani, mint ingyenes szolgáltatást. Mivel a helyi "mániák" szerint 3-4 havonta jár(na) olajcsere, olyankor az olajcsere árában benne van egy kerékrotálás, nyomásmérés, folyadékfeltöltés (nem benzin).

Boston2 · http://boston.blog.hu/ 2012.02.14. 08:16:05

@a sötétség seregeinek vezénylő tábornoka:
Lehet, van pár ilyen mi logikánk és szokásaink szerint ostoba dolog...

@halen: Ehh... már megint a "maximalitisz" :)
Ezt tűnt a leghasználhatóbbnak, amit aránylag sokan dicsértek és kevesen ekéztek.
www.amazon.com/gp/product/B0036E9VB6/ref=ox_sc_act_title_2?ie=UTF8&m=ATVPDKIKX0DER

Persze ehhez nem árt egy adapter kábel is, mert az biztosabb, mint kiégetni egy biztosítékot.
www.amazon.com/gp/product/B00065L2D8/ref=ox_sc_act_title_1?ie=UTF8&m=ATVPDKIKX0DER

@ribizlifozelek: Igen, ez lehetséges.
Az olajcsere a Saabnál menetteljesítményfüggő inkább. A nagyobb teljesítményűeknél (SE, Aero, Viggen) érdemes 5k miles, az ilyennél, mint az enyém, 6-7k miles után.
A matrica szerint kb. 1k miles van benne az utolsó óta.

Egyébként elgondolkodtam, a Firestone szervizbe 100 dollárt mondtak egy tengelyen fékbetétcserére.
Egy jó minőségű fékbetét készlet úgy 60 dollár. Tegyük fel, hogy a szerviz 40-ért kapja. Akkor 60 dollár a munkadíj és egy óra legalább kell hozzá.
Ez kicsit kevésnek tűnik nekem.
Az a baj, hogy nem lehet tudni, mit raknak bele. Nem tudom, itt mi a szokás, de én otthon a szokott Saab szervizembe magam vittem az olajat meg az alkatrészeket, vagy külön kértem, milyet rakjanak bele, ott szó nélkül megcsinálták.
Itt úgy tűnik, ennek nem örülnének, ugye?

ribizlifozelek · http://ribizlifozelek.blogspot.com/ 2012.02.14. 08:19:51

@Boston2: Szerintem nem. De ha megmondod, mit tegyenek bele, megveszik és beleteszik.

Ma eszembe jutottál (csuklottál?), mert a helyi nagy SAAB kereskedő 30-40% kedvezménnyel árusítja ki maradék autóit.

Boston2 · http://boston.blog.hu/ 2012.02.14. 08:35:18

@ribizlifozelek:
Hát igen... ha lenne annyim meg perspektívám, vennék is. Az új 9-5 szuper jó. CSak persze kérdés, mi lenne a szervizzel és garanciával....

Nem csuklottam egyébként... :)

ribizlifozelek · http://ribizlifozelek.blogspot.com/ 2012.02.14. 22:28:54

Megnéztem: a cég vállal garanciát és szervízt.

Ránéztem a honlapjukra, már alig van autó, viszik, mint a cukrot.

romesz 2012.03.20. 21:10:18

Nezd meg a gumira irt legnyomast is.
Szerintem tul fujtad a kereket a 35-os es a 33-as is sok.
A legtobb autonal 28-32 kozott kell legyen a nyomas.
Ha tul fujtad akkor csak a futofelulet kozepresze erintkezik a talajjal. Csokken a fekhatas es raadasul kemenyebbnek erezheto az ut is.

Boston2 · http://boston.blog.hu/ 2012.03.21. 13:02:34

@romesz: Írtam, hogy megnéztem a neten.
Tudom, mivel jár, ha túlfújom.
A kézikönyv szerint terheléstől függően 32-35 PSi.
Tehát a 33-mal nem voltam különösebben rossz.

romesz 2012.03.21. 16:04:00

Valoszinu jo az ertek amire felfujtad.

Mint mondtam ne a konyv, az internet vagy az ajtooszlopra irt ertek a fontos. Hanem a gumi oldalara irt ertek. Minden esetben erdemes azt is megnezni.

En mindig arra az ertekre fujom ami a kerekre (gumira) van irva. :)

romesz 2012.03.21. 16:08:19

Bocs, hogy belekotyogtam :(

Boston2 · http://boston.blog.hu/ 2012.03.21. 18:36:06

@romesz: Én bocs, ha kicsit élesnek tűnt a reagálás, csak siettem. :)

Nem tudom, nem vagyok szakértő, de szerintem az adott gumi más-más autókon, más terhelési viszonyok közt biztos nem lehet ugyanolyan nyomású, nem?
Ahogy elképezelem, az autó tömege nyilván befolyásolja, hogy deformálódik az abroncs a rá nehezedő teher alatt, nagyobb tömeghez alighanem nagyobb nyomás kell, hogy ugyanazt a geometriát elérje.
Szintén huzamosabb ideig nagyobb sebességnél nem véletlenül írhatják, hogy nagyobb nyomás kell.
Ha csak a gumira írt érték számítana, akkor egy könnyű sportkocsira vagy egy jókora egyterűre ugyanaz az érték vonatkoznak, ami az én logikám szerint biztosan nem eredményezhetne optimális profilt mindkettőnél az eltérő terhelés miatt... ezért gondolom, hogy ezt az értéket tényleg az autó kézikönyvében leírtak szerint kell beállítani. Hmm?

romesz 2012.03.21. 18:57:01

@Boston2: Valoban helyesen latod a dolgot.
De pl, az en automon a gyari gumikra 46-48 psi az eloirt legnyomas. A gumikat amiket utoljara rarakattam viszont 44psi-nal alacsonyabb nyomasra javasolja a gyarto. Tehat ha felfujnak oket 48ra akkor mar veszitene a teljesitmenyebol es veszelyes is lenne.
Pusztan csak ezert javasoltam, hogy olvasd le azt is ami a gumikra van irva.
Tudom a Saab nehez auto es eleg magas nyomas kell a gumikba. De ha nem te vetted ra a gumikat akkor elofordulhat, hogy mas milyen oldalfal erosseguek es nem a gyari ertek kell.
Na akar segitettem akar nem, jol kibeszeltuk ezt a temet :) Tovabbi kellemes es biztonsagos szaguldozast kivanok.

romesz 2012.03.21. 19:10:37

Csak eszembe jutott meg valami evvel kapcsolatban.

Remelem nem untatlak.

Szoval erdemes havonta ellenorizni a kerekeket.
Mivel az idojaras is befolyasolja a nyomast.
Minden 10f melegedes vagy lehules 1 psi-al valtoztatja a kerekben levo nyomast.
Tehat ha hidegben fujja fel az ember a gumikat akkor mire nyar lesz es 50-60f-el melegebb mar 5-6 psi-al tul lehet terhelve a gumi.

De most mar tenyleg eleg belolem :)